Surrealisme

Print

snor.png

Samen met de Cultuurkring Athena heb ik een uitstap gemaakt naar Luik. Doel van deze reis was een bezoek aan het Palais des Beaux Arts de Liège in het Parc de Bouverie en aan het Guilleminsstation, een ontwerp van de Santiago Calatrava met daarin de tentoonstelling over Salvador Dali.

Tijdens de middag heb ik daaraan nog het bezoek gebreid van een Lourdesgrot in de tuin van de klooster van de Bénédictines. De dame aan het onthaal verzekerde mij dat er geen Lourdesgrot was in de tuin, die bovendien niet toegankelijk zou zijn voor gewone bezoekers. Deze argwaan herken ik nog wel eens in kloosters. smile

Maar omdat de zusters allerlei artikelen maken in gebakken aarde (beeldjes en serviezen bij voorbeeld) bleef ik wat rondsnuffelen in hun winkeltje. Een beeldje van Onze-Lieve-Vrouw beviel me wel, maar aangezien ik niet met gepast geld kon betalen werd er tenslotte toch een zuster bijgehaald. Deze wilde weten wat ik hier precies kwam doen en toen zij hoorde dat ik de grot wilde bezoeken, besloot ze mijn gids te zijn. innocent Zij verontschuldigde zich bij voorbaat voor de tuin die niet helemaal in orde zou zijn, maar voor mij is die helemaal ok. Ik verwacht niet dat een tuin tot in de puntjes verzorgd is, wetende hoeveel werk dit vertegenwoordigt. De grot bevindt zich helemaal achterin de tuin, in de rechteruithoek. Het is inderdaad Onze-Lieve-Vrouw van Banneux die me toekijkt, met haar blik naar de aarde gericht. Maar voor het overige voldoet deze prachtige constructie aan alle criteria van de Lourdesgrot. Er is wel geen beeld van Bernadette en het is ongebruikelijk bij een OLV van Banneux een Mariëtte Beco te plaatsen… De stenen constructie is weelderig begroeid met klimop. Momenteel zijn er geen bloemen, maar de zuster verzekerde mij dat hier normaliter werk van zal worden gemaakt. smile

Ik was zeer blij deze grot te hebben mogen bezoeken en wilde mijn tocht verder zetten. Mijn gids dacht hier anders over en begeleidde mij verder op een uitgebreider bezoek doorheen de tuin. In het midden staat nog een zeer oude rotsconstructie, gewijd aan Onze-Lieve-Heer. Vroeger stond er blijkbaar een Jezusbeeld in de nis, dat thans vervangen is door een kruisbeeld. Hier werd in het verleden een kruisweg georganiseerd, met begin- en eindpunt aan deze grot, zo vertelde mijn piëteitsvolle gids. De staties van de kruisweg zijn nog aanwezig in de kloostermuren. Even verder staat een kapel ter ere van Onze-Lieve-Vrouw van Loreto, gebouwd in 1886. De datum staat mooi vermeld in een blauwe steen bovenaan. De aanleiding hiervan is wel grappig: de zusters hadden een rechtsgeding gewonnen, waarbij één van de buren aanspraak meende te maken op een deel van hun grond. Maria had aan hun zijde gestaan en zodoende wilden de nonnetjes haar bedanken voor haar steun en de goede afloop van dit proces. Bij het verlaten van de tuin kwamen we nog langs een levensgroot wit Mariabeeld met gespreide armen als wilde zij ons omhelzen. Dit stond vroeger in een perkje dat moest wijken voor de uitbreiding van hun school (kleuter- en basisonderwijs). De zuster zelf had ook bijna haar ganse beroepsactieve leven hier les gegeven. Tot slot wees mijn gids mij op een prachtig houten Mariabeeld in de kloostergang, geplaatst in een verlichte nis. Mijn bezoek duurde langer dan verwacht…. smile

Met een goed gevoel keerde ik terug naar het station, alwaar Salvador Dali (1904-1989) mij tevens aangenaam zou verrassen! Deze excentriekeling, met getourmenteerde geest, heeft prachtige kunstwerken nagelaten. Zijn uitspraken zijn tintelend, rebels en inspireren mij tegelijkertijd. Zijn levensloop en creativiteit zijn adembenemend en revolutionair. Toch denk ik dat hij geen gemakkelijke man was om mee samen te leven. Raar misschien, maar waar: Salvador was ook zeer gelovig. Zijn naam betekent trouwens: redder of verlosser. Zijn geloof drukte hij ook uit in zijn creaties (Angelus, Christus, Heiligen, engelen….) Een doordenkertje van hem: “Wie wil niet liever door geluk dommer worden dan wijzer door schade ?”  wink

De commentaren zijn gesloten.